ZVLÁDNUTIE KRITIKY

Existujú dva typy kritiky – otvorená a skrytá. Obidve nás môžu veľmi raniť. Pri otvorenej kritike nám niekto povie niečo kritického priamo do očí. Pri skrytej kritike si myslíme, že nás niekto v duchu kritizuje, aj keď nahlas nič nepovedal. Vždy zvážte, či je otvorená alebo skrytá kritika oprávnená. Keby sa na danú situáciu pozeral niekto iný, nejaký nestranný človek, myslel by si, že ste vy alebo váš kritik urobili niečo zle? Disociujte sa a nebudete situáciu brať tak osobne. Ak ste kritiku prijali na základe vonkajších hodnôt a nie vašich vnútorných, potom bude pre vás kritika veľmi nepríjemná. Ak chcete, aby ste kritiku brali ako spätnú väzbu, pozrite sa na to, či zdrojom rozhodovania je vaše vnútro, vaše hodnoty. Potom môžete brať kritiku ako spätnú väzbu, ktorá vás vie posunúť ďalej.

TECHNIKA „SWISH“

Neurolingvistické programovanie má výbornú techniku, ktorá nám pomôže zmeniť nechcenú predstavu alebo negatívnu reakciu na užitočnú. Keď sa ocitneme v situácii, v ktorej by sme normálne reagovali na kritiku, môžeme svoju reakciu nahradiť inou.

1. Namiesto svojej nechcenej reakcie sa rozhodnite, ako by ste chceli reagovať a rozhodnite sa pre pocit, ktorý pri tom chcete mať. Predstavte si, že ten pocit máte a disociujte sa, akoby ste sa pozorovali z diaľky. Vytvorte si pozitívnu a pôsobivú predstavu pre vás.

2. Zamyslite sa na tým, čo spúšťa vašu reakciu na negatívnu kritiku. Je to tón hlasu, postoj človeka pred vami, výraz tváre daného človeka? Asociujte sa do tejto situácie a postavte tento spúšťač do centra svojej pozornosti.

3. Teraz do dolného rohu tohto obrazu vložte predstavu, ktorou ho chcete nahradiť.

 4. Teraz povedzte „SWISH“ a presuňte ten malý obraz z rohu do stredu v plnej veľkosti a nahraďte ním nechcený obraz. Môžete pri tom pokojne povedať „ššš“.

Ak vám niekto dá spätnú väzbu, ktorú by ste považovali pred nedávnom za kritiku, pozrite sa na ňu ako dar a poďakujte mu. Ak je táto spätná väzba spravodlivá a odôvodnená, poďakujte sa za ňu a prijmite ju. A ak budete v podobnej situácii nebudúce, zachovajte sa inak.

Najnovšie články

article-thumbnail
Tomáš Baťa (1876 – 1932)

Životný príbeh človeka, ktorý rozvahou, štedrosťou a poctivou prácou dosiahol svoj sen.

article-thumbnail
KTO JE ZODPOVEDNÝ ZA VAŠE EMÓCIE?

Emócie sú bežnou súčasťou nášho života a neraz sa stáva, že náš život aj riadia. Ak nie sme schopní svoje emócie regulovať a narábať s nimi, môžu nám spôsobovať veľké problémy.

0
;