ZMEŇTE SVOJE SLOVÁ V 4 KROKOCH

„Bez jazyka sa nachádzame v stave emocionálneho chaosu. Náš mozog nám dáva potenciál komunikovať neobvyklými spôsobmi a spôsob, pre ktorý sa rozhodneme, môže zlepšiť nervové fungovanie mozgu. V skutočnosti už jedno slovo má vplyv na gény regulujúce fyzický a emocionálny stres. Ak pravidelne neprecvičujeme jazykové centrá v mozgu, poškodzujeme neurologickú schopnosť riešiť problémy, s ktorými sa stretávame.“

Ako môžete jednoducho zmeniť kvalitu svojho života tým, že si začnete uvedomovať, aké slová zvyčajne používate v súvislosti v negatívnymi emóciami, a zmeníte ich na slová, ktoré prelomia zaužívané a poskytnú nové a lepšie emocionálne voľby? Vaša úloha je veľmi jednoduchá. Nižšie nájdete moju 10-dňovú výzvu. Nazývam ju: „Sledujte zmenu svojej slovnej zásoby“.

Slová, ktorými označujte svoju skúsenosť, dokážu zmeniť to, ako sa cítite. Ak nejakú intenzívnu emóciu budete pravidelne označovať ako „cítim sa deprimovane“, budete sa cítiť horšie, ako keby ste ju nazvali „som trochu smutný.“ Je iné, keď vás niečia reakcia „rozzúri“, ako keď vás jeho reakcia „sklame“. Keď si poviete, že vás totálne odpísali, je to iné, ako keď si poviete, že nesúhlasili s vaším návrhom.

Skutočným tajomstvom zmeny vášho života je prebudenie sa a uvedomenie si spôsobov, ktoré ste si doteraz neuvedomovali a pritom ovplyvňovali to, ako sa cítite. To, ako sa cítime, ovplyvňuje kvalitu nášho života. Môžete mať všetko, o čom snívate – môžete vybudovať miliónovú spoločnosť alebo mať rodinu, ktorá vás nadovšetko miluje. Ale ak každodenne žijete s pocitom frustrácie a hnevu, potom sa kvalita vášho života nazýva frustrácia a hnev – nemá to nič spoločné s ekonomickými príležitosťami, ktoré dostávate, s menším množstvom lásky, ktorou ste obklopený.

Kvalita nášho života je kvalitou našich emócií. Sila Zmeny Slovníka je v jej jednoduchosti. Poskytuje vám nástroj na okamžité zvýšenie kvality vášho života. Tu sú kroky tejto jednoduchej 10-dňovej výzvy:

Krok č. 1: Kontrolujte sa

Uvedomujte si slová, ktoré zvyčajne používate na opisovanie nešťastných alebo úzkostných pocitov. Začnite si všímať nálepky, ktoré dávate veciam. Ak hovoríte napríklad „mám z toho obavy,“ uvedomte si, že „obávať sa“ môže byť príliš silné slovo. Možno ste chceli vyjadriť len to, že „ste len trochu znepokojený“. Sledujte svoju slovnú zásobu a uistite sa, že slovami nezveličujte intenzitu svojich emócií. Vedome vyberte slovo, ktoré zníži negatívnu intenzitu (namiesto toho, aby ste povedali, že ste na niekoho „nazúrený“, opíšte svoje pocity slovami „trochu sa hnevám“ alebo „som trochu sklamaný z jeho/jej reakcie“). Ak sa vás niekto opýta: „Ako sa máš?“, skúste namiesto „dobre“ odpovedať slovom, ktoré by vám vyčarilo úsmev na tvári. S úsmevom napríklad odpovedzte: „Ani by si neveril, ako skvele sa mám!“. Alebo jednoducho: „Som spokojný,“ alebo „Som šťastný,“ či „Som vďačný.“ A potom chvíľku premýšľajte o tom, za čo ste vďační.

Krok č. 2: Identifikujte 3 negatívne slová

Zapíšte si tri slová, ktoré v súčasnosti pravidelne používate, a ktoré zintenzívňujú vaše negatívne pocity alebo emócie. Možno používate frázy ako „som frustrovaný“, „mám depresiu“ alebo „cítim sa ponížene“. Vymyslite si alternatívne slová, ktoré znížia intenzitu negatívnych emócií. Namiesto „deprimovaný“ hovorte, že ste „trochu smutný“. Čo by sa stalo, keby ste namiesto toho, že sa cítite „ponížene“, povedali, že sa cítite „nepríjemne“ kvôli tomu, ako sa situácia vyriešila? Môžete zmierniť emocionálnu intenzitu ešte viac použitím výrazov ako „som trochu podráždený“ alebo „som trochu vyvedený z miery“.

Krok č. 3: Nájdite si 3 pozitívne slová

Zapíšte si tri slová, ktoré používate pri opise pozitívnej skúsenosti. Keď sa vás niekto opýta, ako sa máte, vymyslite si tri alternatívy, ktoré zosilnia pozitívne pocity a inšpirujú vás. Nahraďte odpoveď „mám sa fajn“ slovami ako „mám sa neskutočne“, „perfektne“ a „úžasne“. Akým pozitívnym slovom by ste opísali celý svoj život? f

Krok č. 4: Vyberte si dvoch zodpovedných priateľov

Aby ste dotiahli veci do konca, využite vplyv priateľov. Vyberte si dve kľúčové osoby vášho života – blízkeho priateľa a niekoho, koho rešpektujete a nechcete ho sklamať. Stretnite sa s nimi a vysvetlite im vaše odhodlanie nahradiť zopár kľúčových slov vašej slovnej zásoby novými. Požiadajte ich, aby dávali pozor na to, aké slová používate. Ak použijete staré slovo, dovoľte im pripomenúť vám, že sa pomocou tohto slova nechcete vyjadrovať. Ak napríklad poviete: „John ma neuveriteľne nasral,“ požiadajte ich, aby v takýchto prípadoch zasiahli a opýtali sa vás: „Myslel si, že ťa jeho správanie trochu hnevá?“

Viem, že to znie smiešne, ale ak ste naozaj odhodlaný, jednoduché napomenutie vás prinúti zamyslieť sa a znížiť intenzitu. Pomôže vám to uvedomiť si, že v tom okamihu máte kontrolu nad svojím vlastným priestorom, a jednoduchým výberom iného slova môžete zmeniť to, ako sa cítite. Ak použijete frázu ako napr. „mám depresiu“, požiadajte ich, aby sa vás opýtali? „Máš z toho depresiu alebo sa len cítiš trochu smutne? Si frustrovaný alebo prekvapený z reakcií ľudí?“

To, že sa k týmto zmenám zaviažete dobrému priateľovi alebo kolegovi, ktorý je pre vás dôležitý a rešpektujete ho, vás podporí a motivuje dodržať tento záväzok a pomôže prelomiť zaužívané. Pri starostlivom a vedomom výbere slov, ktoré pripisujete svojim skúsenostiam, budete pociťovať okamžitú zmenu v tom, ako sa cítite, a stane sa to pre vás pozitívne návykové. Z vlastnej skúsenosti vám môžem povedať, že tým, ktorí to počas 10 dní skúsili, to zmenilo život. Budem sa opakovať, viem, že to je veľmi zjednodušené, ale ak to vyskúšate a budete to svedomito plniť počas 10 dní, zažijete zmenu emocionálnych vzorcov, ktoré ovplyvňujú kvalitu vášho života. Zmenu dokonca pocítite aj na tele – menej bolesti a oveľa viac potešenia. Nezaslúžite si mať lepšiu kvalitu života? Okrem toho, keď sa dobre cítite, ako sa správate k ostatným? Čím lepšie sa cítite, tým viac vplývate aj na svoje okolie – na kolegov, priateľov a rodinu.

Najnovšie články

article-thumbnail
Tomáš Baťa (1876 – 1932)

Životný príbeh človeka, ktorý rozvahou, štedrosťou a poctivou prácou dosiahol svoj sen.

article-thumbnail
KTO JE ZODPOVEDNÝ ZA VAŠE EMÓCIE?

Emócie sú bežnou súčasťou nášho života a neraz sa stáva, že náš život aj riadia. Ak nie sme schopní svoje emócie regulovať a narábať s nimi, môžu nám spôsobovať veľké problémy.

0
;